FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/07/2021

Underhåll till barn som är 20 år?

Hej,

Min 20 årige son får inte längre bo delvis hos sin pappa längre vilket innebär att han börjat bo på heltid hos mig.

Just nu förbereder han sig inför högskoleprovet så han varken jobbar eller studerar längre.

Jag undrar om jag har lagligt rätt att begära hans pappa om att betala för vår son boende hos mig eftersom vår son har ingen inkomster.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhåll till barn finns i 7 kap. föräldrabalken (FB).

Det är föräldrarna som ansvarar för barnets underhåll. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år, eller under den tiden som barnet fortfarande går i skolan, dock längst tills dess att barnet fyller 21 år (7:1 FB). Eftersom ditt barn är över 18 år och inte längre går i skolan så finns det inte längre någon underhållsskyldighet för er föräldrar.

Den förälder som inte bor med barnet ska normalt fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet (7:2 FB), men i din situation finns det inte längre någon sådan skyldighet att fullgöra. Detta innebär att den andra föräldern inte har någon skyldighet att betala underhåll till barnet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare