FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/07/2014

Underhåll till 20-åring som vill höja betyg

Underhåll: Min dotter är 20 år, tog studenten I juni men vill höja sina betyg via vuxenutbildning till hösten. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av din fråga framgår inte om du med underhåll menar underhållsskyldighet eller underhållsstöd så jag tar upp bägge aspekterna!

Underhållsskyldighet
Bestämmelserna om underhållsskyldighet regleras i föräldrabalkens 7 kap, https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1

Av 1 § framgår att skyldigheten att betala underhåll pågår tills dess att barnet fyller 18 år, men att föräldrarna har en skyldighet att betala tills barnet fyller 21 år om det fortfarande går i skola (grundskola, gymnasium).

I NJA 1990 s. 49 (Högsta domstolens rättspraxis) slås fast att om ett barn väljer att byta gymnasieutbildning trots att denne gått klart en linje har barnet rätt till underhåll (fram till dess att denne fyllt 21).

Samma sak gäller om någon läser upp icke-godkända betyg på Komvux. Däremot har ett barn inte rätt till underhållsbidrag om denne endast vill höja sina gamla betyg.

Om jag tolkat din fråga rätt och er dotter vill läsa upp betyg som redan är godkända är ni alltså inte underhållsskyldiga enligt föräldrabalken.

Underhållsstöd
Underhållsstöd kan ges till och med juni månad det år barnet fyller 20 år. (http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/aedc85cb-45e6-446e-95dd-a40dfca56681/ll_forlangt_underhallsstod.pdf?MOD=AJPERES)
Du säger att din dotter är 20 år och ni har alltså ingen underhållsplikt gentemot er dotter enligt detta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fredrik WigghRådgivare