FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/10/2023

Undanröjning av skyddstillsyn om föreskrifter ej följs

Jag är dömd till skyddstillsyn med föreskrift att gå på beroende mottagning om jag inte gör det vad händer isåfall

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det beslutas om skyddstillsyn får straffet kombineras med olika föreskrifter, varav en av dem kan vara att man skall delta i missbruksvård eller annan behandling. Det följer av 28 kap 6 § 2st brottsbalken.

När man då har föreskrifter skall dessa följas, eftersom de är del av straffet. Är så fallet att man inte följer de föreskrifter, genom att inte gå på behandling eller liknande, så kan skyddstillsynen undanröjas enligt 28 kap 8 §. Att skyddstillsynen undanröjs innebär det att domstolen behöver döma ut ett annat straff, enligt 28 kap 9§. Om man alltså fått skyddstilssyn istället för fängelse, men inte följer de föreskrifter som kom med skyddstillsynen kan man alltså ådömas ett fängelsestraff istället.

Alltså, om man inte följer föreskrifter som kom med straffet så riskerar man att få ett annat straff, som exempelvis böter eller fängelse, istället.

Hoppas detta svarar på din fråga.

Linus NilssonRådgivare