FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/01/2021

Umgänge och umgängesavtal

Hej.

Jag och mitt ex har gemensam vårdnad av vår femårige son, hon är boendeföräldrer då jag jobbat mycket utomlands det senaste 1,5 året. Nu har jag blivit erbjuden en tjänst i Sverige i samma kommun där hon bor och jobbar.

Min nya tjänst innebär helgtjänst, nattjänst samt skift arbete. Hennes tjänst är kontorstid Måndag-Fredag.

Frågan om umgänge har rests och kan snabbt konstatera att det inte går att ha varannan vecka vilket vi haft när jag varit hemma på längre semester.

Anledningen till att det inte går är rent schematekniskt då det han går i "vanlig" förskola och det är kö till OB förskola.

Jag har föreslagit att vi då får lösa det efterhand när det går rent logistiskt att lösa, dvs 2 dagar här och ett par dagar där etc. Det är inte optimalt men den enda lösningen jag ser då varanann helg eller dylikt inte heller är möjligt i hennes ståndpunkt.

Vad har jag då för rättighet/skyldighet samt viktigast vad är vår sons rättighet att kunna umgås med båda föräldrarna utifrån de förutsättningar som finns?

Det känns spontant orimligt att jag skall behöva tacka nej till jobb och då eventuellt mista ersättning eller kunna anförskaffa mig en bostad för att jag inte kan gå med på hennes krav på varannan vecka. Vart vänder jag mig för att få klarhet i detta och eventuellt något avtal avdömt då det är lite bråttom och en gemensam väg känns långt borta.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och ditt ex kan själva komma överens om hur umgänget ska se ut om ni inte har umgänget reglerat i ett rättsligt bindande avtal eller dom. Kan ni inte komma överens om hur umgänget ska se ut går det att få hjälp med frågan via samarbetssamtal i familjerätten som finns i er kommun. Där kan ni även skriva ett umgängesavtal som reglerar exempelvis vilka dagar umgänget ska ske. Umgänget kan även regleras i en dom (6 kap. 15 a § föräldrabalken).

Jag rekommenderar er i första hand att ta kontakt med familjerätten i er kommun för att tillsammans försöka lösa umgängesfrågan. Där kan ni även få hjälp att skriva ett umgängesavtal, avtalet får samma rättsverkan som en dom om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare