FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/03/2021

Umgänge mot en ungdoms vilja

Hej min fråga är om ett domslut som ej har följts. mamman har ingen kontakt med mig. hon har ensam vårdnad om sonen som är nu 14 år fyller 15 i slutet av året. när är det så att sonen själv bestämmer om han vill eller inte komma? ska inte domen följas ändå? Är väldigt fundersam vad jag ska göra.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I takt med barnets stigande ålder måste man ta hänsyn till barnets vilja. En tonåring på 14 år har uppnått en sådan ålder och mognad att en umgängesdom normalt inte kan verkställas mot barnets vilja (21 kap. 1 § föräldrabalken). Det går således inte att tvinga en ungdom i den åldern att umgås med en förälder oavsett domslut.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare