FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/11/2015

Tvist om barnens boende vid gemensam vårdnad

Hej

Jag skilde mig 2013 och har delad vårdnad, flyttade till annan kommun så jag hade barnen varannan helg.

Nu ska jag flytta tillbaka till samma by och vill då att barnen ska bo varannan vecka hos mig och även skriva ett barn hos mig.

Men nu säger pappan till barnen att jag är bara ute efter bidrag, och vill inte att jag ska ha dom mer än förut.

Han har barnbidrag för båda och får bostadsbidrag, ska alltså ta ur min egna ficka att köpa saker till barnen

Kan han neka mig, fast barnen har sagt att dom vill bo hos mig varannan vecka.

Dom är 6 å 10 år

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 6 kap 14 a § 2 stycket Föräldrabalken (FB) får du och din före detta avtala om barnens boende. Ett sådant avtal är giltigt om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det. Ni kan få hjälp av socialnämnden att träffa avtalet enligt 6 kap 17 a § FB.

Går din man inte med på att avtala om boende så som du vill, kan du enligt 6 kap 14 a 1 stycket § FB väcka talan i domstol om ändring av boendet eftersom ni har delad vårdnad. Domstolen kan besluta om växelvis boende mot en förälders vilja. Domstolens bedömning kommer att göras utifrån vad som är bäst för barnet enligt 6 kap 2 a § FB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare