FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/10/2016

Två synliga p-skivor

Hej,

Jag hade min bil korrekt uppställd och P-skiva insatt i avsedd ficka med korrekt tid.

Av misstag låg en annan P-skiva på snedden i framrutans andra hörn.

Jag inser att om man på detta sätt utsträcker tiden är det ju inte korrekt. Men nu visar bilder från P-bolaget att tiden på P-skivorna är nästan likvärdiga. I detta fall utfärdades boten innan den, enligt placeringen, gällande P-skivan gått ut (Det var den tidigaste av de två). Så bägge P-skivorna hade "rätt tid".

P-boten gällde att det fanns två P-skivor i bilen.

Är det rimligt beaktat omständigheterna ovan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du använder dig av Lawline!

Parkeringsbolagen arbetar oftast på uppdrag av kommunen, varpå vi kan tillämpa Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering.

När man parkerar med två synliga parkeringsskivor anses ingen av parkeringsskivorna vara giltig. Detta är för att ingen ska kunna säga att en skiva täcker ena stunden och att den andra täcker senare. Det parkeringsbolaget anser är alltså att du inte haft något giltigt parkeringsbevis alls.

Det man tittar på efter detta är om det är oskäligt att anlägga föraren med parkeringsbot för detta ansvar, vilket avgjorts av Huddinge Tingsrätt, där man säger att två synliga parkeringsskivor inte är oskäligt underlag för att tilldela en parkeringsbot.

Parkeringsbolaget har därför gjort rätt.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Anonym AnonymRådgivare