FrågaÖVRIGTTV-licens28/03/2015

Tv-avgift vid uthyrning

Hej, beklagar att störa med kan ske ett naiv fråga. jag är på väg att hyra ut min liten lya till en tjej. Tiden blir 16 månader, typ. Vi kommer överens att hon ville inte nån TV abonnemang. Då tänker jag säga upp till Kiruna Radio TV Tjänst abnnemangen för den tid. Jag är gröt på den omrödet, undrar om jag behöver nån särskild bevis för detta? Eller, egentligen vad krävs att tacka för TV till Kiruna för en särskild tid, där man inte """njuta"" av de super kanalerna? Tack för sv.

Med vänlig hälsning

Ted

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skyldigheten att betala tv-avgift regleras i Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst https://lagen.nu/1989:41

Det som grundar avgiftsskyldighet är innehavet av en tv-mottagare (2a§). Normalt är detta en tv men även andra typer av tv-mottagare kan förekomma och då föranleda avgiftsskyldighet. Exempelvis en digitalbox eller en inspelningsbar dvd-spelare. Det innebär att tv-avgift måste betalas även om man inte vill ha ett tv-abonnemang.

En tv-avgift tas ut per hushåll vilket innebär att om du lämnar kvar din tv i lägenheten du hyr ut är det din hyresgäst som ska betala tv-avgiften. Detta innebär också att din avgiftsskyldighet försvinner för den tv-mottagaren under uthyrningsperioden. Har du en annan tv-mottagare på en ny adress i Sverige där du väljer att bo under tiden du hyr ut din lägenhet ska du betala tv-avgift för den om ingen annan i hushållet redan gör det.

För att avgiftsskyldigheten ska upphöra behöver du anmäla till Radiotjänst att du inte längre har en tv-mottagare 11§ Det behövs alltså inte något särskilt bevis för att du inte innehar en tv-mottagare.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare