Trafikverket och dubbelbestraffning

Hej!

Jag har en snabb fråga. Om en person blir stoppad och har THC i blodet. Transportstyrelsen återkallar körkortet och polisen delar ut böter. är inte det dubbel bestraffning om det inte kommer i samma dom?

Sedan säger vi att man ska lämna 6 Urinprover på 6 månader och dom är bra. kan dom begära att man ska lämna flera prover då? Det känns som en dubbel bestraffning igen då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten om förbud mot dubbelbestraffning

Förbudet regleras på internationellnivå. Ne bis in idem, principen om dubbelbestraffning kommer i uttryck i artikel 50 i Europeiska unionens stadgar om grundläggande rättigheter och i tilläggsprotokoll 7 artikel 4.1. Principen medför att en individ inte får straffas två gånger för samma brott. Vi i Sverige är bundna att följa den EU-rättsliga regleringen eftersom vi har valt att ratificera (förpliktar sig att följa) Europeiska unionens stadgar.

Detta har vi gjort genom att även inför detta i vår grundlag. Det framgår av att vi inte kan förmedla lagar eller föreskrifter som strider mot konventionen (2 kap. 19 § regeringsformen). Vi måste således följa principen om Ne bis in idem.

Böter och indraget körkort

Först är det viktigt att belysa att de två åtgärderna som vidtas måste vara straff för att innebära dubbelbestraffning. Frågan blir således om böter och indraget körkort kan anses vara straff i lagen bemärkelse. Detta är något som HD har tagit ställning i NJA 2015 s. 587. Rätten framförde att både böter och indraget körkort är straff, däremot menar det att indragningen av körkortet är i så nära relevans till böter att det inte medför dubbelbestraffning.

Trafikverkets rätt till urinprov och dubbelbestraffning

Trafikverket kan inte godtyckligt avgöra från fall till fall, de har krav på hur urinprov ska utföras enligt föreskrifter (12 kap. Transportstyrelsen föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort). Beroende på missbruksproblematik eller tidigare dömd för grovt rattfylleri föranleder olika kontroller. Detta bör inte heller falla under kategorin som dubbelbestraffning, eftersom det är i nära relevans till det indragna körkortet.

Hoppas detta svara på din fråga, har du frågor eller ytterligare funderingar är det bara att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare