Trafikbrott som kan innebära omhändertagande av körkort på plats

Vid vilka/vilket trafikbrott tas körkortet direkt på plats samt att man inte får köra vidare?

Lawline svarar

Hej,

Ett körkort kan omhändertas omedelbart på plats om föraren åsidosatt väsentliga trafikregler. Reglerna har införts för att det tidigare kunde ta lång tid mellan en trafikförseelse och själva återkallelsen av körkortet. De situationer som kan föranleda ett  omhändertagande av körkortet är:

  1. Om föraren är alkoholpåverkad,
  2. om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas p.g.a. vårdslöshet i trafik, rattfylleri, hastighetsöverträdelse, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe eller annan regel om överträdelsen inte är ringa,
  3. om föraren p.g.a. sjukdom eller skada inte kan köra ett fordon på ett trafiksäkert sätt, samt
  4. om körkortet är ogiltigt (se 5 kapitlet 7§ Körkortslagen).

Om körkortet omhändertas genom hastighetsöverträdelse, stoppliktsförseelse eller omkörning vid övergångsställe kan polisen ge föraren tillåtelse att under de kommande 48 timmarna köra fordonet eller annat fordon av samma typ (se 5 kapitlet 8§ Körkortslagen). Detta för att undvika stötande konsekvenser vid omhändertagandet.

Körkortslagen hittar du https://lagen.nu/1998:488.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare