FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/09/2020

Trafikbrott som innebär att körkort dras in

Hej jag hade körkort över 7 år men idag polisen stoppade mig och jag lämnade urinprov och blodprov och det visade amfetamin på båda tror ni jag har chansen att få tillbaka mitt körkort....

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svar på din fråga finner du i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Av din fråga framgår det att du testats positivt för preparatet du nämnt ovan och detta är ett narkotikaklassat preparat enligt 8 § narkotikastrafflagen (1968:64). Avgörande vid bedömningen om brott föreligger är att det måste ha funnits i ditt system vid tiden för färden eller att det efter funnits något kvar i blodet i efterhand. Om så är fallet är det tal om brottet rattfylleri enligt 4 § 2 st. Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Brottet föranleder att körkortet återkallas i enlighet med 5 kap. 3 § p. 1 b Körkortslagen (1998:488).

Hur länge är ditt körkort återkallat?

Det beror helt på under vilka omständigheter det drogs in, om det är första gången etc. Spärrtiden kan variera mellan lägst en månad och högst tre år, 5 kap. 6 § 1 st. Körkortslagen (1998:488).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Carl HansenRådgivare