FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/10/2017

Trafikbrott, återkallat körkort

Hej!

Blev av med körkortet på väg till simningen. Hade kört mot rött samt vingligt sa polisen. De stoppade mig utanför badet.

På natten före kl 3 tog jag två Stilnoct dvs dubbel dos. För sent att ta dem men så var det. Det är min insomningstablett. Trött på fm men ville simma. Skjutsad till vårdcentralen för kontroll. Allt okej med mig men Stilnocten togs bort.

Sköter min 91-årige man. Jag är 70. Har kört prickfritt i 50 år. Nu inget körkort!

Har betalt dagsböterna men för hur lång tid tar Transportstyrelsen körkortet? Dömdes till vårdslöshet och rödljuskörning.

Snälla någon svara. Jag skäms så!

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår dig har du dömts för brott mot trafikförordningen, 2 kap. 2 § och 14 kap. 3 § 1 p. a trafikförordningen (1998:1276) (rödljuskörningen) samt vårdslöshet i trafik, 1 § 1 st trafikbrottslagen (1951:649).

Som jag förstår dig tog polisen ditt körkort på plats alternativt att transportstyrelsen har återkallat ditt körkort.

Om polisen omhändertog ditt körkort på plats så skickade de ditt körkort och beslutet om omhändertagandet till Transportstyrelsen 48 timmar från det att körkortet omhändertogs. Transportstyrelsen kan också själva fatta beslut om att återkalla ditt körkort. De trafikbrott som du nämner (rödljuskörning och vårdslöshet i trafik) är sådana brott som både kan föranleda ett omhändertagande av körkort från polisens sida (se 5 kap. 7 § körkortslagen) och ett återkallande av körkort från Transportstyrelsens sida, se 5 kap. 3 § (och framför allt 4 p.) körkortslagen som stadgar att de brott du nämner kan föranleda ett återkallande av körkort.

När nu ditt körkort har återkallats kommer Transportstyrelsen besluta om en så kallad spärrtid, alltså den tid under vilken körkortet ska vara återkallat. Brotten rödljuskörning och vårdslöshet i trafik medför en spärrtid på mellan en månad och tre år, se 5 kap. 6 § körkortslagen. Transportstyrelsen kommer alltså besluta hur länge ditt körkort kommer vara återkallat, som lägst kommer det vara återkallat i en månad och som längst kommer körkortet vara återkallat i tre år. Beslutet kommer att delges dig av Transportstyrelsen, de kommer att skicka hem sitt beslut till dig per post. I brevet kommer det stå hur länge ditt körkort kommer vara återkallat. Har du inte fått ditt brev, eller har du några frågor kring beslutet, så råder jag dig att ringa Transportstyrelsen på 0771-81 81 81.

Hur lång spärrtiden är kommer vidare att inverka på hur "enkelt" det sedan kommer vara att få tillbaka körkortet. Om Transportstyrelsen beslutar att spärrtiden ska vara mellan en månad och ett år (dvs högst ett år) så kommer Transportstyrelsen ungefär en månad innan spärrtiden går ut skicka hem en blankett som du kan använda för att söka ett nytt körkort. Är spärrtiden högst ett år så kommer ingen särskild prövning göras av Transportstyrelsen, utan du behöver enbart ansöka om ett nytt körkort (ett skriftligt förfarande), se 5 kap. 14 § 2 st. körkortslagen.

Skulle spärrtiden däremot vara längre än ett år så krävs det att personen som ansöker om körkort genomför både ett nytt kunskapsprov och ett nytt förarprov innan ett nytt körkort kan tillverkas och utfärdas, 5 kap. 14 § 1 st. körkortslagen.

Jag hoppas att du har fått klarhet i din situation och att du känner att de frågetecken du hade har börjat rätats ut. Är det något mer du funderar över är du varmt välkommen att ställa ytterligare en fråga till oss här på Lawline!

Med vänliga hälsningar

O HRådgivare