Träder testamentstagares avkomling i dennes ställe om testamentstagare avlider innan arv tillfallit?

Min morfars bror har testamenterat alla sina pengar till min mamma och min mammas syster. Alltså. Han har testamenterar alla sina tillgångar 50/50 till sina två brorsdöttrar, ingen annan. Han har varken fru eller egna barn. Min mamma har tyvärr gått bort , vilket innebär att min moster är den enda kvarlevande arvingen till arvet enligt testamentets ursprungna två arvingarna. (Min morfars bror lever fortfarande). Min fråga är om jag, som barn till mamma, automatiskt tar hennes plats som arvinge eller om min moster får hela arvet själv. Blir det en naturlig följd att a) barnet till den som ska få arv enligt testamente får förälderns del vid dödsfall eller blir det en naturlig följd att b) den arvingen som är kvar av ”originalarvingarna” får hela arvet själv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av ditt svar om din morfar lever, men jag tolkar din fråga som att han inte lever.

I ditt fall har arvtagaren, dvs din mamma, avlidit innan arvet och då träder precis som du säger istadarätten in. Den innebär att när en arvinge är död, så träder dennes avkomlingar i dennes ställe. Detta gäller även i ditt fall när det finns testamente (11 kap. 6 § ärvdabalken) eftersom du ändå hade haft legal arvsrätt efter din morfars bror (2 kap. 3 § ärvdabalken). Om du däremot inte hade haft legal arvsrätt från testamentsgivaren, t.ex. om du enbart var vän eller kusin till honom, så hade du däremot inte kunnat träda i arvtagarens ställe i enlighet med istadarätten.

Om du vill ha ytterligare juridisk hjälp är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

My FrostRådgivare