Tolkning av testamente

En man avliden utan några barn, dock en son som avled för 10 år sedan. Sambo vid dödsdagen och de hade skrivit ett testamente 2012 där sambon och han ärvde varandra och när den överlevande sedan dog skulle lotterna fördelas enl bouppteckningen som upprättas vid den först avlidnes dödsfall.

Den först avlidne hade då skrivit att i första hand skulle föräldrarna ärva (de är döda tidigare) och därefter syskonen. Ett av syskonen avled före testatorn och före testamentet skrevs. Ny gör syskonbarnen till den tidigare avlidne brodern anspråk på att stå som framtida förmånstagare enl testamentet i stället för sin pappa som alltså avled före testamentet skrevs. Det står inget om att några syskonbarn i testamentet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tolkning av testamenten

Jag tolkar din fråga som att mannen har testamenterat i två led – först till sin sambo och därefter till hans föräldrar/syskon – och att du funderar på om syskonbarn kan träda in i sin förälders ställe. Detta blir således en fråga om tolkning av testamentet.

Enligt 11 kap. 1 § ärvdabalken ska ett testamente tolkas i överensstämmelse med testatorns vilja eller vad som kan antas ha varit dennes vilja med testamentet. Testatorn är den som har skrivit testamentet, det vill säga mannen. Det finns därutöver vissa lagbestämmelser som kan vara till hjälp vid tolkningen. I sammanhanget är 11 kap. 6 § ärvdabalken intressant, eftersom bestämmelsen föreskriver att om en testamentstagare har avlidit före testatorn så träder testamentstagarens avkomlingar in i testamentstagarens ställe, om avkomlingarna tillhör den arvsberättigade kretsen efter testatorn. Paragrafen är endast tillämplig då testatorn har testamenterat till någon som annars ändå skulle haft arvsrätt efter denne. Syskon, och i sin tur syskonbarn enligt principen om istadarätt, är legala arvingar (2 kap. 2 § andra stycket ärvdabalken). Således har testatorn testamenterat egendomen till personer som enligt lag ändå hade ärvt honom om inget testamente fanns. Bestämmelsen i 11 kap. 6 § ärvdabalken talar således för att syskonbarnen ska ha rätt till arv istället för sin förälder. Dock anger du även att syskonet i fråga var avliden redan när testamentet upprättades. Därför måste man anta att testatorn, om han hade velat att arvet skulle gå vidare till syskonbarnen, hade uttryckt sin vilja i testamentet. Vad som styrker detta är även att han i testamentet skrev att hans föräldrar och sedan syskonen skulle ärva honom. Hade han velat att arvet skulle gå vidare till syskonbarnen hade han därför, troligtvis, skrivit detta eller något i stil med att föräldrarna och därefter deras arvingar skulle ärva honom. Min slutliga bedömning blir därför att testatorns vilja inte var att syskonbarnen skulle omfattas av testamentet och de har därmed inte rätt till arv.

Sammanfattning

Detta är en fråga om tolkning av ett testamente. Min bedömning, mot bakgrund av lagregler och tolkning av testatorns vilja (utifrån de givna omständigheterna), är att syskonbarnen inte omfattas av testamentet och således inte har rätt till arv.

Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare