Tillhör make/maka den legala arvsordningen?

Är make maka att räkna som legal arvinge i arvsordningen vad gäller överlåtelse eller avstående av efterarv? Maken/makan ärver ju med fri förfoganderätt.

Kan en avlidens makes förälder överlåta eller avstå sitt efterarv till den efterlevande makan så att makan får fri äganderätt istället för fri förfoganderätt till arvet?

Vad hände om även ett syskon finns i livet och föräldern avstår/ överlåter?

Vad jag förstått/tolkar kan avstående endast ske enligt den legala arvsordningen och det känns lite luddigt om makan är del i den ordningen då hon endast förvaltar kvarlåtenskapen fritt. Fast det heter ju att hon " ärver" med fri förfoganderätt och på så vis finns också är del i arvsordningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i ärvdabalken för att besvara din fråga. Jag kommer på ett generellt sätt förklara hur den legala arvsordningen ser ut och hur en make/maka står i förhållande till det.

Den legala arvsordningen tas upp i ärvdabalkens 2:a kapitel. Först i led till arv är bröstarvingar, alltså arvlåtarens barn eller barnbarn (om barnet inte finns i liv). Ifall bröstarvingar inte finns kommer arvet att istället tillfalla föräldrarna och i efterhand deras barn, alltså arvlåtarens syskon. Om även dem inte finns gå arvet till mor- och farföräldrar. Ingen annan än dessa är att betrakta som arvingar i den legala arvsordningen.

Efterlevande make/maka utgör ett undantag från den legala arvsordningen. De ärver som du nämner med fri förfoganderätt vid ena makes bortgång (3 kap. 1 § ÄB). Anledningen med att denne ärver med fri förfoganderätt är för att arvet i efterhand ska gå till de legala arvingarna, alltså dem som tillhör släktskapet. Av praxis framgår det att ifall man gör ett arvsavstående görs det till förmån från ens egna arvingar. Alltså kan inte föräldrar avstå arvet till fördel för en efterlevande make/maka eftersom att en legal arvinge redan finns, nämligen brodern. Så när en person gör ett arvsavstående kan det jämställas med att hen har avlidit och arvet ska gå vidare till den som utifrån den legala arvsordningen har rätt till arvet, i och med att en efterlevande make inte ingår i den legala arvsordningen kan denne inte få det ifall andra berättigade arvingar finns.

Jag hoppas du fått en djupare förståelse för ämnet och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare