Tillhör halvsyskon samma arvsklass som helsyskon?

Arvstätt andra arvsklassen:

Hej, jag har en morbror som inte har så långt kvar.

Han har inga barn, ingen fru, ej heller någon av sinaföräldrar kvar i livet.

Bredvid honom finns två halvsystrar,

en ännu levande efter hans far,

en avliden efter hans mor.

Frågan är: Jag och min helbror som är efter den avlidna systern på moderssidan, ligger vi i samma arvsrättsklass som den ännu levande halvsystern på faderssidan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, du och din bror är i samma arvsklass (den andra) som den ännu levande halvsystern på fadersidan. Dvs hade din morbror gått bort nu och omständigheterna varit desamma- hade hans tillgångar delats på hälften. Det ena halvan hade gått till hans halvsyster och den andra halvan hade du och din bror fått dela på, dvs ni hade fått ¼ var av det totala arvet, 2:2 3 st Ärvdabalken.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare