FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/03/2020

Tillgång till sparkonto som startats som minderårig

Jag har som liten (innan puberteten) gjort en hel del statistjobb med min mormor som har satt in det på ett sparkonto till mig. Mormor är nu bortgången och morsan undanhåller dessa pengar även fast jag är över 18. Har hon rätt till det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Givetvis har du rätt till pengarna som är på kontot om de var avsedda för dig. Din mamma var din förmyndare fram till du fyllde 18, vilket innebar att hon hade fram till dess rätt att förvalta din egendom.

Nu när du har fyllt 18 övergår kontrollen av egendomen till dig.

Frågan här är snarare om vems namn kontot är i, och om det finns något som visar att kontots innehåll tillhör dig. Om kontot står i din mammas eller i din mormors namn behöver du bevisa att pengarna egentligen var avsedda för dig. Om du kan göra det kan du börja gripa till lagliga medel för att tvinga till dig det som du äger.

Jag hoppas detta ger lite mer klarhet i frågan

Med vänlig hälsning

Adam NovakRådgivare