FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/11/2021

Tillåtande av olovlig körning

Om jag äger en a-traktor och någon annan framför fordonet olagligt kan jag bli av med mitt körkort då

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du som ägare av fordonet tillåter någon att köra a-traktorn utan att vara "berättigad därtill" kan du dömas till tillåtande av olovlig körning och böter (3 § 3 st lagen om straff för vissa trafikbrott). Med "berättigad därtill" så menas den typen av körkort som krävs för fordonet. Brottet kan begås uppsåtligen eller av oaktsamhet, det vill säga även om du inte insåg men borde ha insett det så kan du hållas ansvarig.

Det innebär att om du låter någon annan framföra fordonet olagligt så kan du dömas för tillåtande av olovlig körning och bli straffrättsligt ansvarig. Straffet är böter men det kan också leda till spärrtid på körkortet.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare