Tillämpning av 2 § preskriptionslag

Hej,

Jag blev dömd för Grov trolöshet mot huvudman. 2008, och fick fängelse samt ett skadestånd att betala på 3.8 miljoner kr.

Skadeståndet ligger nu hos Kronofogden och jag kan ej betala,

Kan skadeståndet i detta fall preskiberas? enligt paragraf §2 efter 10 år?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du menar 2 § i preskriptionslagen. Huvudregeln är att en fordran består i tio år om inte ett preskriptionsavbrott sker. De tre typfall som finns av preskriptionsavbrott är att du erkänner skulden (antingen genom avtal, att du börjar betala av den eller ränta på den), att du får en påminnelse eller skriftligt krav från borgenären (staten i det här fallet) eller att du blivit påmind om fordran genom brev från kronofogden.

Eftersom du i din fråga anger att skulden är hos kronofogden, har ett preskriptionsavbrott skett och skulden preskriberas inte. Det finns övrigt vissa förlängande regler som gäller skadestånd på grund av brott, men då av preskriptionsavbrott redan skett krävs ingen bedömning enligt detta. Det ligger på kronofogden att fatta beslut om eventuell utmätning av egendom eller lön, men om du anser att du inte inom överskådlig tid kommer kunna betala av din skuld, kan du ansöka om skuldsanering. Din kommuns skuld-och budgetrådgivare kan hjälpa dig med det.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare