Tillämplig lag på arv och testamente för utländsk medborgare

Jag är dansk medborgare - men har varit skriven, bott och jobbat i Sverige i mer än 15 år. Jag är samboende med en svensk kvinna och har inga egna barn. Min fråga gäller testamente. Jag har skrivit ett utkast på testamente, 1. men är osäker på om det är svensk eller dansk arvsrätt som gäller. 2. finns krav på språk? 3. Jag förstår att det bara skall berkäftes/underskrivas av två oberoende personer för att gälla enligt svensk lag. - gäller det även för mig? 4. Hur bör man förvara detta testamente för att säkerställa att det kommer fram vid min död ? (jag tror att man i Danmark kan förvara detta hos någon myndighet - men vad gör man i Sverige)

Lawline svarar

Hej!

1. Om du vid din död fortfarande bor i Sverige så kommer svensk lag vara tillämplig i fråga om rätt till arv efter dig, 1 § NDL. Vem som har rätt till arv efter dig kan du dock ändra genom att upprätta ett testamente.

2. I svensk rätt finns inga krav på att testamente ska skrivas på visst språk. Du kan därför använda annat språk än svenska om du vill.

3. Testamente är giltigt till formen om det följer lagen i det land där testatorn hade hemvist när det upprättades eller lagen i det land hen var medborgare, 9 § NDL och 1:4 § IDL. Då du har hemvist i Sverige är ditt testamente giltigt till formen om du följer de svenska formkraven i kapitel 10 ärvdabalken, inklusive det krav på två vittnen som du nämner.

4. I Sverige har vi inget testamentsregister och ingen myndighet eller liknande som ansvarar för förvaring. Det är därför upp till varje person själv att se till att testamentet förvaras på ett sätt som möjliggör att det kan hittas när man avlidit. Vanligt är att förvara sitt testamente i bankfack. Det finns också företag, t.ex. juristbyråer, som har egna tjänster för testamentsförvaring och ser till att testamentet förvaras säkert och kommer dödsbodelägarna till handa efter att testator avlidit.

NDL (Lag om dödsbo efter dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare, som hade hemvist här i riket, m.m.) hittar du https://lagen.nu/1935:44.
IDL (Lag om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo) hittar du https://lagen.nu/1937:81.
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K10.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare