Tidpunkten för bodelning

Jag och min man ligger i skilsmässa och väntar på att betänketiden ska gå. Om jag nu skulle få ett arv eller vinna på lotto har han då rätt till del av dessa pengar? jag har hört att allt som sker efter det att vi skickade in ansökan och den registrerades inte ska räknas in sen när skilsmässan vinner laga kraft. Så om jag mot alla odds skulle vinna en större summa pengar under betänketiden är de bara mina eller måste jag dela dessa.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2 § äktenskapsbalken). Detta brukar kallas för den "kritiska tidpunkten". Om du får arv eller vinner på lotto efter den dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes (den dagen ansökan om skilsmässa inkom till rätten) ska detta alltså inte tas med i bodelningen och du behöver inte dela med dig av den egendomen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga. Om du är i behov av fortsatt vägledning så kan du också kontakta en av Lawlines jurister: (https://www.lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare