Testamentes rättsliga giltighet om det ser ut som en kopia

Hej !

Jag har skrivit ett testamente där min sambo ärver allt efter mig.Nu när jag tittar på testamentet är jag rädd att det kan se ut som en kopia(allt är skrivet med svart text):hur kollar man att ett testamente är original ?

Tack på förhand /Kristina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En kopia av ett testamente kan i många fall inte ersätta ett original varför det kan vara av stor betydelse att det tydligt framgår att testamentet är en originalhandling. Detta för att originaltestamentet annars skulle kunna vara återkallat av testatorn. En kopia kan dock vara giltig om det inte finns skäl att anta att innehållet inte överensstämmer med originalet samt att det uppfyller formkraven. Då det kan leda till stora konsekvenser om handlingen misstas för en kopia kan det emellertid vara en onödig risk att ta.

Det finns inga allmänt uppställda förhållningsregler vid bedömning av om ett testamente är original eller kopia och det är svårt att bedöma om ditt testamente är rättsligt giltigt eller inte. Om du tror att dokumentet kan komma att uppfattas som en kopia råder jag dig till att, om du har möjlighet, upprätta ett nytt testamente var det tydligt framgår att det är en originalhandling.

Hoppas du fått svar på din fråga annars är du välkommen att återkomma.

Vänligen,

Beatrice RälgRådgivare