Testamentes effekter på arvets fördelning

Hej! Jag har en hypotetisk fråga.

Om en mor har tre barn med två olika fäder och vill testamentera all kvarlåtenskap till barn A som hon har ihop med man nr. 2. Hur mycket får då barn A i % och hur mycket får barn B och C som hon har ihop med en tidigare man dela på?

Svara gärna i procent tex. barn A får 50 eller 75% och barn B och C får dela på resten.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline. Reglerna rörande arvinges rätt till arv finns i ärvdabalken (ÄB). Den hittar du https://lagen.nu/1958:637

Om modern testamenterar allt till barn A så får hen hela arvet (100%). För att detta skall hindras måste B och/eller C säga att de vill ha sin laglott ÄB 7:3, vilket är hälften av det som de enligt lag har rätt till ÄB 7:1. I detta fallet skulle B och C haft rätt till 33% var av arvet om det inte fanns något testamentet ÄB 2:1 st 2. Om endast B begär att hen skall få sin laglott får A 83,5% av arvet, B 16,5% av arvet och C 0% av arvet ÄB 2:1 & 7:1 & 3. Om både B och C begär att få sin laglott så får A 66% av arvet, B 16,5% av arvet och C 16,5% av arvet ÄB 2:1 & 7:1 & 3.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare