Testamentera viss egendom till bröstarvinge

Hej.

Jag och min fru äger 50% var i en fastighet. Vi har två vuxna barn. Jag skulle vilja överföra min andel av fastigheten till ett av barnen i form av gåva eller annat sätt för att utesluta det andra barnets rätt till arv av min del av fastigheten när jag avlider.

Fungerar detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättslig reglering

Bestämmelser om hur arv fördelas finner du i ärvdabalken (ÄB).

I 3 kap. 1 § ÄB finns en regel som säger att efterlevande make ärver före gemensamma bröstarvingar. Denna reglering syftar till att stärka efterlevande makes ställning. Det den efterlevande maken ärver ägs med fri förfoganderätt vilket innebär att maken får konsumera och sälja egendom men inte genom testamente disponera över den.

Precis som efterlevande makes arvsrätt skyddas, gör även bröstarvinges rätt till arv det genom laglottsskyddet i 7 kap. 1 § ÄB. Laglotten är halva arvslotten och en förälder kan alltså inte genom testamente inskränka sina barns arvsrätt till mer än hälften av arvslotten.

För att göra undantag från den legala arvsordningen kan man genom testamente fördela sin kvarlåtenskap. I ett testamente kan man ange till exempel om viss egendom ska tillfalla en speciell person.

Kan man utesluta barnets rätt till arv av viss egendom?

I ditt fall kommer din fru efter det att du avlider ärva din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt och era gemensamma barn kommer få vänta på arvet från dig tills efter det att även den efterlevande maken avlidit. Efter att din fru avlidit kommer den del av hennes egendom som utgörs av din kvarlåtenskap att tillfalla dina arvingar, alltså barnen. Hennes kvarlåtenskap kommer sedan tillfalla hennes arvingar, vilket också är de gemensamma barnen.

Genom att upprätta ett testamente kan du välja att fördela din kvarlåtenskap genom att till ange att din del av fastigheten ska tillfalla ditt ena barn. I och med att din fru kommer ärva dig efter det att du avlider kommer barnet få vänta med att få ut sin del av arvet tills efter det att båda makarna har avlidit.

Däremot har man som bröstarvinge alltid rätt till arv genom sin laglott och du kan således inte göra ditt andra barn arvlös genom att testamentera bort fastigheten. Om du har annan egendom som gör att ditt barn kommer kunna få ut sin laglott trots att fastigheten är testamenterad till det andra barnet, är det således inga problem. Om inte, kan ditt barn klandra testamentet för att få ut sin laglott.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare