Testamentera till ens föräldrar

Hej. Har hjälpt vår son . som medlåntagare på en fastighet . Han är nu ensamstående med 2 barn 6 och 2 år

Kan han testementera den del i fastigheten som vi står som medlåntagare av till oss .

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvingar
Huvudregeln inom svensk arvsrätt är att arv sker genom en arvsordning. Först att få ärva den avlidne är dens bröstarvingar, den avlidnes barn. Dina barnbarn är bröstarvingar till din son (2 kap. 1 § ÄB).

Undantag
Undantag från arvsordningen kan ske genom att den avlidne har skrivit ett testamente. Om det finns ett testamente, och detta är giltigt, skall kvarlåtenskapen fördelas enligt detta så gott det går. Bröstarvingar har däremot ett speciellt skydd, de kan aldrig bli helt arvlösa då de alltid har rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten, alltså hälften av det bröstarvingen skulle ha ärvt om testamentet inte fanns. Din sons barns arvslott är 50% var av egendomen, deras laglott är 25% var (7 kap. 1 § ÄB).

Din son kan alltså utföra ett testamente till er för er del i fastigheten, dock om han skulle avlida har hans två barn rätt till 25% var av hans totala egendomar, detta gäller även om det skulle vara en del i lägenheten.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare