Testamentera och ge bort hus?

Jag äger ett fritidshus på arrenderad mark tillsammans med min syster. Nu vill jag köpa ett till, men det tillåts inte att äga två fritidshus inom samma hushåll. Därför vill jag skriva över det första fritidshuset på min syster. Kan vi skriva ett internt avtal oss emellan att det ändå kommer att delas lika till våra barn i den händelse att någon av oss går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Skriva över hus – arv?

Det finns inga hinder mot att ge bort ett hus i gåva och sedan reglera i testamente att era barn ska dela lika på det i händelse av att ägaren av huset (dvs din syster) går bort. Man ska dock vara uppmärksam på bestämmelserna kring laglott som innebär att en bröstarvinge alltid har rätt till hälften av vad som enligt lag skulle tillfalla honom/henne (7 kap. 1 § ärvdabalken). Om testamentet inskränker på denna rätt kan din systers bröstarvingar således påkalla jämkning av testamentet för att få rätt till sin laglott (7 kap. 3 § ÄB). Skulle detta vara fallet går det givetvis att införa en önskan om att bröstarvingarna ska avstå från att klandra testamentet, men eftersom laglotten är en ovillkorlig rättighet för bröstarvingar så är det ingen garanti för att de faktiskt väljer att avstå.

Sammanfattning

Det finns inga egentliga hinder mot att upprätta ett testamente där er vilja framgår. Ni bör dock vara uppmärksamma på bestämmelserna om laglott för att säkerställa att resultatet blir som ni vill. Önskar ni hjälp med att upprätta ett sådant testamente och att närmare se över förutsättningarna så kan jag varmt rekommendera er att ta hjälp av våra duktiga jurister på Lawlines juristbyrå. Är du/ni intresserade av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare