Testamentera bort sitt bohag

Har en vän som är änka och har inga barn, hon har en syster som är äldre än henne som i sin tur har barn, men min vän har ingen kontakt med systerns barn, hon vill inte att dom ska ärva henne utan hon har önskan om att jag tar hand om hennes bohag vid bortgång och att jag ska ev ärva lite pengar. Hon har redan ett testamente men skulle vilja göra tillägg på det! Kan man skriva ett separat själv som tillägg, blir det giltigt då? Hur får hon till det att jag tar hand om hennes värdesaker och möbler och resterande saker från lägenheten? Hon vill inte att dom anhöriga rotar runt i hennes lägenhet, hur går hon tillväga? Med vänlig hälsning, Pam

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt 10 kap. 6 § ärvdabalken måste man följa de formkrav som gäller för upprättande av testamente även när man vill göra ett tillägg i sitt testamente. Formkraven finns i 10 kap. 1 § ärvdabalken. Testamente och tillägg till testamente måste upprättas skriftligen med två vittnen. Testatorn ska skriva under testamentet/tillägget i vittnenas närvaro och vittnena ska bestyrka handlingen genom att skriva under den.

Din vän kan skriva i testamentet vilken egendom och vilken summa pengar det är hon vill testamentera till dig. Om hon t.ex. skriver att hon testamenterar allt bohag till dig utgör detta legat enligt 11 kap. 10 § ärvdabalken. Då har du rätt att få detta direkt ur oskiftat bo enligt 11 kap. 2 § ärvdabalken, och hennes anhöriga har då inte rätt att rota runt i hennes lägenhet.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare