Testamentera bort kvarlåtenskap till makes särkullbarn

Hej,

Jag är gift med en man som har två barn sedan ett tidigare förhållande. Vi har inga gemensamma biologiska barn.

I den händelse att han är död och jag dör, vill jag att hans barn ärver mig. Hur gör jag för att det ska bli så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom din mans särkullbarn inte är dina legala arvingar enligt ärvdabalken måste du skriva ett testamente för att de ska kunna ärva dig.

Så länge du inte har några egna barn går det bra att testamentera all din kvarlåtenskap (pengar och andra tillgångar du lämnar efter dig) till din mans särkullbarn när du gått bort. Om du har egna barn har de rätt till hälften av din kvarlåtenskap (laglotten), den andra hälften kan du testamentera bort.

Du kan skriva ditt testamente själv, tänk då på att det ska vara skriftligt och undertecknat av dig och två ojäviga vittnen. Vittnen är ojäviga om de inte är släkt med dig och inte är testamentstagare eller släkt med testamentstagare. Kollegor eller grannar brukar vara bra exempel på ojäviga vittnen.

Om du istället vill ha hjälp med att skriva ditt testamente har Lawline en tjänst för det: http://lawline.se/avtal/testamente.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare