Testamentera bort förälders arvsrätt

Hej

Jag har skrivit över 50% av min bostadsrätt till min dotter, vi skrev på samägande avtal, min dotter vill inte att min ex alltså hennes pappa ska ärva hennes del om det händer henne något, hur ska hon gå tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Om någon avlider, är det i första hand barnen som ärver den avlidne. Barnen tillhör den första arvsklassen och ärver direkt efter sina föräldrars död (2 kap. 1 § ärvdabalken). Om inga barn finns är det föräldrarna som ärver. Om någon av föräldrarna inte är vid livet, ärver syskonen (2 kap. 2 §). I sista hand ärver mor- och farföräldrar. Om inte dessa lever, träder deras barn, dina mostrar, morbröder, fastrar och farbröder in (2 kap. 3 §). Detta är arvsfördelningen och jag antar att din dotter inte har några barn och är ogift. Då är det ni föräldrar som ärver. Föräldrars rätt till arv går att testamentera bort. Detta innebär att dottern kan skriva ett testamente där hon vill att exempelvis fastigheten ska tillfalla dig eller någon annan. Ett testamente ska som huvudregel vara skriftligt och bestyrkas av två vittnen (10 kap. 1 §).

Ett testamente kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst {http://lawline.se/vara_tjanster/avtal}.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare