Testamentera bort enskild egendom

Jag äger en fastighet som är min enskilda egendom. Jag är gift och har två barn. Jag har skulder på fastigheten. Jag tänker skriva ett testamente och ge bort denna fastighet till mina barn som enskild egendom. Vad ärver min make och vad händer med mina skulder?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att din fastighet faktiskt är enskild egendom, och därmed uppfyller något av kraven ur lagen äktenskapsbalken(ÄktB) 7:2. Exempelvis att du har ärvt den och i testamentet har det stått att fastigheten ska vara enskild egendom, eller att du och din make har exempelvis i ett äktenskapsförord stadgat att fastigheten är enskild egendom.

När du avlider, och fortfarande är gift, ska först en bodelning göras. Det innebär att din och din makes giftorättsgods läggs ihop, och sedan delas på två. Ni får då hälften var, enligt ÄktB 11:3. Alltså ska inte din enskilda egendom, fastigheten, delas till din make. Han kan dock begära att få överta den om den är er gemensamma bostad. Skulden dras även av på ditt giftorättsgods, så att din make inte belastas med den.

Den halvan som är kvar efter bodelningen, och din enskilda egendom, utgör sedan ditt dödsbo. Utifrån det kan dina barn ärva. Då aktualiseras ärvdabalken(ÄB). Enligt ÄB 3:1 ska egentligen den efterlevande maken få hela ditt arv. Sedan när din make går bort, får dina två barn ärva sin del.

Men du kan testamentera, såsom du vill göra, bort specifik egendom till dina barn. Det räknas av på deras arvslotter, som är då de är två stycken barn hälften var. Viktigt att komma ihåg är att du inte kan testamentera bort så pass mycket att din make får ut mindre än prisbasbeloppet gånger fyra. I det beloppet ingår även det din make fick ut vid den första bodelningen. Det står i ÄB 3:1 st. 2. Prisbasbeloppet för 2015 ligger på 44 500 kronor, men ändras varje år.

Gällande skulden på fastigheten, är huvudregeln att skulder inte kan ärvas. Dödsboet, alltså de tillgångar som finns kvar efter din bortgång, ska betala förfallna skulder. Däremot kan fastigheten krävas utav borgenärerna, de som har lånat ut pengar exempelvis en bank för bolån, om tillgångarna i boet inte räcker till för att betala skulderna. Se mer om skulder vid dödsfall i 21 kapitlet ÄB.

Sammanfattningsvis ärver din make först genom en bodelning hälften av ert sammanlagda giftorättsgods. Efter det, är huvudregeln att han ärver allting efter dig och att era barn får efter hans bortgång ut sin del av arvet. Däremot kan du genom testamente säga att de ska ha fastigheten direkt, eller efter hans bortgång. Ska dina barn ärva fastigheten direkt har din make fortfarande rätt till fyra gånger prisbasbeloppet(då ingår det han får utifrån erat giftorättsgods också). Dödsboet efter dig ska stå för betalning av skulder.

Jag hoppas att svaret har hjälpt dig. Har du några frågor, får du mer än gärna kommentera här under så ska jag besvara dem!

Ett sista tips är att använda vår tjänst som hjälper dig med att skriva ett korrekt testamente, den hittar du HÄR

Vänligen,

Moa BodinRådgivare