Testamentera bort egendom till barnen

Gift par som vill skriva testamente om 2 fastigheter som vi äger. Vi har två barn 50-47 år inga särkullebarn . Husen är lika mycket värda, och vi vill fördela, vem som ska ha vilket hus.

Måste vi skriva var sitt testamente.?

Kan man också tillägga full äganderätt.?

Vill ej ha det som enskild egendom

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni inte har några särkullbarn gäller att varje barn har rätt att ärva sina föräldrar efter bortgång (2 kap 1 § ärvdabalken). Om det finns en efterlevande make kommer egendomen efter den första makens bortgång att gå till den andra maken (som är vid liv) och inte till barnen först.

För att undvika att fastigheterna tillfaller den efterlevande maken vid första makens bortgång är ett testamente att rekommendera. Genom att skriva testamente tillfaller fastigheterna barnen efter en bodelning mellan den bortgångna och den efterlevande maken. För att undvika bodelning utan att göra egendomen enskild så kan den efterlevande maken välja att inte ha någon bodelning och att allting ska tillfalla den bortgångna maken. På det sättet så kan de två fastigheterna tillfalla barnen enligt testamente.

I ert fall har barnen rätt till hälften var av fastigheterna och fastigheternas värde vid er bortgång. I de fall ni vill att barnen ska ärva vars ett av de husen specifikt så är testamente ett bra alternativ. I testamentet kan ni då välja vilken fastighet som tillfaller vilket barn.

Ett testamente upprättas skriftligen med två vittnen som ska bevittna undertecknandet av testamentet (10 kap 1 § ärvdabalken).

Sammanfattning

För att fastigheterna ska tillfalla barnen så behöver ni skriva vars ett testamente till förmån för barnen. Full äganderätt tillkommer då barnen i och med testamentet då äganderätten övergår.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare