Testamentera bort allt när syskonbarn finns?

Kan min farbror och faster testamentera bort hela boet när det finns syskonbarn? Testamentstagaren, en vän, har egna barn. Så har jag då eventuellt rätt enligt ärvdabalken, som barnbarn till min faster som skrivit testamentet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lagliga rätten till arv för bröstarvingar kallas laglott och denna kan inte testamenteras bort (7 kap. 1 § ärvdabalken, ÄB). Bröstarvingar är arvlåtarens barn, och om dessa har avlidit tillfaller det deras eventuella barn (2 kap. 1 § ÄB). Andra släktingar, exempelvis syskon och syskonbarn som i ditt fall, har inte en sådan rätt.

Detta innebär att din farbror och faster kan testamentera bort hela sitt arv förutsatt att de inte har egna barn. Detta ger testamentstagaren företräde i förhållande till andra släktingar, de legala arvingarna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Anna SalanderRådgivare