Testamente under demens

Min mormor var sambo i 40 år. Hon byggde ett hus för sina pengar och sambon var med vid bygget men bidrog inte med pengar vid bygget. Min mormor har alltid sagt att huset är hennes och de har separata bankkonton. Hon blev sjuk 2008 början på demens. Hon dog i våras och Sambon dog 3 dagar efter henne.

När arvet nu ska delas upp så har det kommit fram ett papper där min mormor har skrivit på att sambon ska ärva halva huset, detta papper skrevs under 2013 av min mormor när hon var helt dement.

Dessutom fanns en båt som nu sambons barn säger att han fått\köpt, men det finns inga kvitton eller papper på detta nu vid bodelningen då bägge är döda?

Kan verkligen detta papper vara korrekt då min mormor var dement när detta papper skrevs och inga av hennes barn var med när detta papper skrevs.

Måste han inte kunna bevisa att han fått båten som en gåva eller köpt den.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid påskriften av testamente ska två vittnen vara närvarande. Vittnen ska också underteckna testamentet och de måste åtminstone veta att det handlar om ett testamente. Vittnen får inte vara under 15 år, ha psykisk störning eller vara nära anhöriga till testatorn eller testamentstagaren. Uppfylls inte dessa formkrav så gäller inte testamentet, det blir alltså ogiltigt enligt 13 kap. 1 § ärvdabalken.

Testamentet kan även vara ogiltigt om det upprättats under påverkan av en psykisk störning enligt 13 kap. 2 § ÄB. Det ska emellertid föreligga ett orsakssamband mellan den psykiska störningen och upprättandet av testamentet. Man måste se på det enskilda fallet. Är det väl känt för testamentstagaren att testatorn varit dement? Läkarintyg/besök, utforska dokumentet de använder som bevis, fråga läkare om personen varit förmögen att skriva under ett avtal, kontakta även våra jurister eller ring till oss om du behöver ytterligare hjälp i frågan.

Arvingar har mandat att klandra ett testamente, och om domstolen finner det styrkt efter vad klandertalan visat kan testamentet ogiltigförklaras.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare