Testamente som inte ger egendom till alla kvarvarande släktingar

Hej

Min morbror som var ensam utan barn,har avlidit och

Han har skrivit ett eget testamente ,

Släkt som finns närmast är hans syster (min mamma) Jag och min bror .

Jag har i min tur manoch två barn ,min bror är själv.

Frågan är vad som gäller enligt arv ,där han ger min mamma hans dyster en del pengar hans bohag,

Tre vänner och en förening pengar

Min bror ingenting.

Mina barn både bostadsrätt och fritidshus.

Mig och min man resterande pengar

Är detta möjligt att genomföra ? Och är det något jag bör tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såvitt jag kan se bör detta gå att genomföra. Då han inte har några bröstarvingar, barn, är det fritt fram för honom att testamentera så som han vill. Barn har alltid rätt att få ut sin laglott, en viss del av kvarlåtenskapen, men någon sådan rätt finns inte för någon annan. Att din bror blir utan egendom är alltså inget "fel" enligt lag.

De problem som eventuellt skulle kunna uppstå är om testamentet på något sätt är oklart och behöver tolkas. Det låter dock på frågan som om det är ganska väl reglerat vem som ska få vad så antagligen finns det inga svårigheter. Det som eventuellt skulle kunna hända är att man på något sätt kan urskilja i testamentet att din morbror till exempel ville att en del skulle delas lika mellan dig och din bror, ifall han skrivit otydligt eller liknande. Men som sagt, det finns inget som tyder på detta här. Ett annat "problem" som skulle kunna uppstå är att testamentet kan klandras då det inte uppfyller formkraven. Bland annat krävs det att testamentet är skriftligt, undertecknat och bevittnat av två personer samtidigt som till exempel inte får vara släkt med testatorn. Regler om formkraven för ett testamente finner du i 10 kap ÄB.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare