Testamente särkullebarn

Jag och min fru vill skriva ett gemensamt testamente där det framgår att min frus två barn ärver det vi lämnar efter oss i första hand och deras barn andra hand.

Vi har inga gemensama barn.Min fru har två barn sedan tidigare äktenskap. Jag har inga egna barn. Mna närmaste släktingar är ett syskon och syskonbarn.

Önskar prisuppgift.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det du behöver göra är precis som du säger, skriva ett testamente som säger att din frus barn ska ärva dig och att deras barn ska ärva i andra hand. Testamente behöver bara göras avseende din egendom.

Din frus egendom kommer att fördelas på det vis du säger - hennes barn tar lika arv , om något barn inte finns så ärver barnbarn. Det följer redan av lagen och därför behövs inget testamente för hennes del, se Ärvdabalken 2:1 https://lagen.nu/1958:637.

Tillgång till testamentedokument får det genom att klicka på ordet testamente i detta svar.

Vänligen

Rådgivare