Testamente och rättshandlingsförmåga

Hej Jag har en dotter som bor på ett gruppboende Hon är utvecklingsstörd och jag är mamma och gode man till henne Hon har en helbror och två halvsyskon. Kan man skriva ett testamente med hjälp så att helbrodern ärver henne. Kan både jag och fadern avsäga oss arvsrätten efter dottern så att helbrodern ärver allt och hur går man tillväga Hoppas på ett svar. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är möjligt för din dotter att testamentera bort sin egendom till sin helbroder och hur hon ska gå tillväga. Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga, lagen innehåller regler om arv och testamente.

Du är fri att testamentera bort allt du äger till vem eller vilka du vill

Huvudregeln är att du är fri att testamentera bort din egendom hur du vill och till vem du vill. Om din dotter har barn så finns det dock vissa undantag. Det finns nämligen en skyddsregel för barn som säger att en bröstarvinge (ett barn) alltid har rätt till sin laglott, vilket utgör hälften av vad denne hade ärvt om ett testamente inte hade upprättats (ÄB 7 kap. 1§). Dock förutsätter det att barnet riktar anspråk på sin laglott genom att påkalla en jämkning av testamentet (ÄB 7 kap. 3 §). Om din dotter inte har några barn är hon därmed fri att testamentera bort sin egendom hur hon vill.

Hur skriver man ett testamente?

För att ett testamente ska bli giltigt krävs att ett antal krav är uppfyllda:

- Testatorn (den som skriver testamentet) måste ha fyllt 18 år (ÄB 9 kap. 1 §)

- Testamentet måste vara skriftligt och ge uttryck för hur kvarlåtenskapen ska fördelas (ÄB 10 kap. 1 §)

- Testatorn måste skriva sin underskrift på testamentet (ÄB 10 kap. 1 §)

- Två vittnen måste närvara vid underteckningen av testamentet. Dessa vittnen måste vara över 15 år och inte stå som arvtagare i testamentet eller vara släkt med någon som står som arvinge. (10 kap. 1 § ÄB och 10 kap. 4 § ÄB).

- Vidare ges råd om att vittnen, utöver att anteckna sina namn, bör skriva sina yrken och hemtvister (ÄB 10 kap. 2 §).

- Testatorn måste utfärda testamentet av fri vilja och får inte vara påverkad av någon psykisk sjukdom (ÄB 13 kap. 2-3 §§)

Gällande sista punkten står det att ett testamente är ogiltigt om det upprättats under påverkan av en psykisk störning. Eftersom jag inte vet så mycket om din dotters tillstånd kan jag inte ge svar på om den förhindrar henne från att testamentera.

Viktigt att notera är också att du som god man heller inte kan upprätta ett testamente åt din dotter, utan detta måste göras av testamentsgivaren själv och ge uttryck för dennes vilja. Detta innebär att testamentet måste undertecknas av testamentsgivaren och ingen annan (ÄB 10 kap. 1 §).

Kontakt med en jurist

Eftersom det uppställs strikta formkrav på ett testamente för att det ska anses vara giltigt skulle jag råda dig att ta kontakt med en jurist. Vi på Lawline har duktiga jurister som kan hjälpa dig i frågan. Du kan ta kontakt med dem här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och att svaret kan ge viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare