Testamente mellan sambor

Hejsan!

Jag och min sambo sedan många år önskar att den som överlever den andra ska ärva allt, och sedan ska efter den som sist avlider kvarlåtenskapen delas lika mellan ett antal barn till mina och hennes syskon.

Av största värdet är en bostadsrätt som vi äger hälften var och vi har skrivit ett testamente som beskriver önskan enligt ovan.

På min sida har jag en äldre bror och jag undrar om det är möjligt att han avsäger sig, inte avstår, sin laglott till förmån till min sambo?..en separat handling som då blir en bilaga till vårt testamente, och på så sett skulle vår önskan kunna uppfyllas.

TACK PÅ FÖRHAND

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det går bra att skriva ett testamente där ni förklarar att den efterlevande sambon ska ärva all den avlidnes kvarlåtenskap. Det går även bra att skriva att någon annan ska ärva kvarlåtenskapen efter den sambon som avlider sist.

Din äldre bror har ingen rätt till laglott, det är endast biologiska barn till den avlidne som har det. Du kan alltså fritt testamentera bort din egendom utan att din bror har någon rättighet att ingripa. Du kan lämna honom arvslös om du vill.

Ni kan enkelt uppfylla era önskningar genom att upprätta varsitt testamente. Det gör ni lättast genom att använda er av Lawlines avtalstjänster där ni svarar på några frågor och får ett skräddarsytt testamente i PDF-format i er mail så fort ni är klara. Ni hittar formuläret här.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare