Testamente mellan sambo

Hej! Jag är sambo sedan 25 år tillbaka. Vi har inga barn. Min sambo drabbades av en obotlig sjukdom aug-2016. När han insjuknade skrev vi ett testamente mellan oss (standardformulär) där allt ska tillfalla den andra, om någon av oss dör. När vi skriver under dessa papper (med två vittnens närvaro) får jag "hjärnsläpp" och skriver fel datum. Rättar detta, genom att skriva rätt datum över. Det blir alltså lite kludd, även om det syns vad det står. Skulle detta kunna vålla några problem för mig om min sambo avlider?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 10 kap. 1 § Ärvdabalken så står formkraven som krävs för ett giltigt testamente. Om vittnena kan intyga att informationen stämmer så blir det inga problem, om det inte finns anledning att misstro vittnena. Detta regleras i 2 § och 2 § 2 st. därefter. De kan också, ifall att, anteckna övriga omständigheter som kan vara av betydelse för testamentets giltighet om du vill. Detta står också i 2 § 1 st.

För att sammanfatta bör det inte vara ett problem, men du kan använda dig av 2 § 1 st. om du vill vara säker.

Om du har några fler frågor är du välkommen tillbaka!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare