Testamente med fel namn

Är ett testamente giltigt om personen som undertecknat testamentet. T ex namnet är Sven Svensson med rätt personnummer till men skriver på med exvis Sven Andersson istället

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du om ett testamente är giltigt om personen har signerat med fel efternamn trots att personnumret är korrekt.

Det står det inte uttryckligen i lagen att testatorn (den som skriver testamentet) skriver korrekt namn på testamentet. Dock finns det ett par formkrav i 10 kap ärvdabalken som ska uppfyllas för att ett testamente ska vara giltigt. Som förklarat i juridisk litteratur verkar formkraven på ett giltigt testamente vara stränga. Det kan tala för att ett avtal som har signerats med fel namn inte blir giltigt även om personnumret är korrekt.

Jag skulle rekommendera till personen som skrev testamentet att skriva in sitt riktiga namn för att testamentet ska bli giltigt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare