Testamente: Innehåll och Tydlighet

Vill INTE att mina pappa inkl de arvsklasser som tillhör honom ska ärva mig. Det vill säga jag vill att min mamma, som enskild egendom samt de arvsklasser som tillhör henne ska ärva mig. Räcker denna text i ett testamente? Kompletteras/ändras?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan skrivas i testamentet? Räcker texten?
Ditt testamente kan ha vilket innehåll som helst, dock viktigt att det är tydligt så att risken för tolkningsfel blir så liten som möjligt. Det räcker väl att du skriver att ingen från din pappas sida av släkten (inklusive din pappa) ska få ärva av dig, utan att allt ska tillfalla din mamma och hennes sida av släkten. Här vill du dock vara tydlig med hur arvet ska fördelas. Ska din mamma få allt? Ska din mamma dela det med hennes barn/dina syskon samt andra släktningar? Hur ska fördelningen vara?

Bröstarvingar
Jag uppfattar det som att du ej har några bröstarvingar, men tänkte nämna något om det utifall att. Det är endast bröstarvingar som kan jämka testamente och få arv från dig, s.k laglott, oavsett vad du skriver i ditt testamente enligt 7 kap. 1 & 3 §§ Ärvdabalken (1958:637) (förkortas ÄB). Bröstarvingar är enligt 2 kap. 1 § ÄB dina barn, barnbarn osv. Alla andra kan göras arvslösa genom testamente.

Hjälp med testamente
D
et är viktigt att vara tydlig i ditt testamente för att få fram exakt vad du vill, därför vill jag påpeka att du kan ta kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.
Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:
Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: mån-fre kl. 10.00-16.00

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare