Testamente i förhållande till arvsrättsordning

Broder, ensamstående, utan barn testamenterar all kvarlåtenskap till sin syster som är ensam kvar i livet, övriga syskon avlidna, syskonen har dock barn, kan dessa syskonbarn göra anspråk på arv och skall dessa delges testamente och bouppteckning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrättsordningen

När en person går bort finns en specifik arvsrättsordning som består av i huvudsak tre arvsrättsgrupper. Ordningen är följande:

1. Barn (om avlidna ärver barnbarn, barnbarnsbarn osv.)

2. Föräldrar (om avlidna ärver istället syskon)

3. Far- och morföräldrar (om avlidna ärver istället farbröder, fastrar, morbröder och mostrar)

Den avlidnes barn har alltså i första hand arvsrätt (2 kap. 1 § Ärvdabalken [ÄB]). Hade den avlidne inga barn så tillfaller arvet den avlidnes föräldrar (2 kap. 2 § ÄB). Ifall föräldrarna avlidit ärver föräldrarnas barn (alltså syskonen) den avlidnes kvarlåtenskap (2 kap. 2 § 2 stycket ÄB). Enligt arvsrättsordningen ärver respektive syskon lika stor del av arvet i enlighet med föräldrarnas lotter. Skulle syskonen vara avlidna ärver syskonbarnen den del som motsvarar syskonbarnens förälders andel (2 kap. 2 § 2 stycket ÄB). Om en arvtagare gått bort innan arv tilldelats ärver nämligen dennes barn arvtagarens andel, vilket kallas istadarätt. Det är därför man säger att det finns tre arvsgrupper och inte fler. När den avlidnes barn gått bort innan den avlidne själv så tillfaller arvet indirekt de avlidna barnen. Eftersom en person måste vara vid liv för att tilldelas arv appliceras istadarätten, varpå barnbarnen tilldelas arvet (jfr 1 kap. 1 § ÄB). Istadarätten är emellertid inte applicerbar för kusiner eller senare led, utan stannar vid mor- och farföräldrars barn (mor- och farbröder samt fastrar och mostrar).

Testamente

Arvsrättsordningen förutsätter dock att ett testamente inte har upprättats. Har ett testamente upprättats så är testamentet gällande istället för lagstadgad arvsordning.

Vad som gäller i ditt fall

Utifrån din frågeställning förstår jag det som att du undrar om din broders syskonbarn kan jämka testamentet på grund av arvsrättsordningen. Svaret är nej. Det är endast den första arvsgruppen (barn, barnbarn) som har rätt att utkräva laglott (7 kap. 1 § ÄB). Har testamente upprättats så förlorar resterande arvsgrupper sin arvsrätt.

Testamentet ska som huvudregel delges arvinge, men om arvingen godkänt testamentet innan delgivning så behöver delgivning inte ske (14 kap. 1 § ÄB). Syskonbarnen kan således inte göra anspråk på något arv men de har rätt att se testamentet som fråntar deras rätt till arv. Det föreligger inga skäl för att de ska se bouppteckningen, eftersom de på grund av testamentet inte har arvsrätt.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare