Testamente av utländsk medborgare samt fråga om laglott

Jag vill att min flickvaen (vi er inte gifta) ska ärva saa mycket som moejligt efter mig, men vi bor inte ihop och inte i samma land. Hon bor i Danmark, och jag i Sverige. Jag er dansk medborgera och har bott i Sverige i tvaa och ett halvt aar, och kommer stanna kvar tvaa aar laengere. Jag bor i laegenhet och har ingen fastighet av något slag, haer eller i Danmark. Vi har inga gemensamma barn. Jag har tvaa saerkulsbarn. Om jag kunde, skulle dem inte als aerva nogot efter mig, men jag vett, att om jag avlider i Sverige, har dem krav paa det halva av laglotten. Jag har en hel del pension i Sverige, Lichtenstein, Danmark och paa Jersey. Hur mycket kan jag testamentera av mina pensioner till min flickvaen enligt lagen? Kan jag paa nogot sett se till att hon kommer arva alla dessa pensioner, om jag goer henne till förmånstagare paa alla? Om jag flyttar till Danmark igen, maaste jag opretta nyt testament? Hoppas att detta er klart foer er, jag skrivar med engelska keyboard, foerlaat. Jag taenker att opraetta testament via Lawline. Vad kostar raadgivning, om jag vill boka en timma? Tack.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svenskt rätt kan du aldrig göra en bröstarvinge, vilket dina särkullbarn utgör, helt arvslösa. Dessa kommer alltid ha rätt att få ut sin laglott i enlighet med ärvdabalken 7 kap 1 §.
Ifall testamentet uppfyller de formkrav som gäller i Danmark torde det vara gällande även där under förutsättning att testamentet uppfyller de danska formkraven. Ett testamente upprättat enligt svenska formkrav gäller dock även i Danmark om du vid din död har din hemvist i Sverige enligt 9 § Lag om dödsbo efter dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare, som hade hemvist här i riket samt 1 kap 4 § Lag om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare