Testamente.

Hej.

Jag har 2 gemensamma barn med min bästa vän och en särkullbarn. Om jag dör skulle jag vilja att hon ärver min bostadsrätt och övriga tillgångar.

Hon vill göra det samma i fall hon dör. Är detta möjligt och i så fall kan en testamente vara den bästa alternativ?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du och din partner vill att all er kvarlåtenskap ska tillfalla varandra vid ett eventuellt dödsfall och du undrar om testamente är ett lämpligt alternativ för att tillgodose era önskemål.

Den som har avsikt att lämna kvar sin kvarlåtenskap till någon eller några särskilda personer som inte följer lagens alternativ bör upprätta ett testamente. Ett sådant kan utformas på nästintill vilket sätt som helst med undantag för att undanta bröstarvingars laglott (7 kap 1 § ÄB). Detta innebär att du och din partner kan testamentera all er kvarlåtenskap till varandra utöver den laglott som era barn har rätt att få ut. Notera dock att om era barn redan fått ut sin laglott genom t.ex. tidigare gåva eller annan egendom har ni som föräldrar lagligen rätt att förbise laglotten.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare