Testamente

Hej,

Jag skulle vilja testamentera all min egendom (allt kapital och ägodelar) till mitt minderåriga barn (idag 11 år), men jag vill att egendomen skall förvaltas av en utomstående person (en vän till mig) fram tills att barnet fyllt 25 år.

Jag är skild och har gemensam vårdnad med barnets far. Jag vill inte under några omständigheter att den andra vårdnadshavaren får ta del av eller förvaltar min egendom när jag går bort.

Hur formulerar jag detta i ett testamente?

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler kring testamente hittar du i olika kapitel i ärvdabalken (ÄB). Viktigt att tänka på vid upprättande av ett testamente är att följa formkraven som återger i 10:1 ÄB eftersom åsidosättande av formkraven ogiltiggör testamentet, 13:1 ÄB. Eftersom du vill testamentera hela din egendom till ditt barn blir hen så kallad universell testamentstagare enligt 11:10 2 st. ÄB och därmed även dödsbodelägare 18:1 ÄB. Du bör även tänka på om barnet ska ha full äganderätt eller fri förfoganderätt. skillnaden består i att full äganderätt innebär att testamentstagaren har rätt att göra vad hen vill med arvet, till och med testamentera bort det. Fri förfoganderätt innebär att testamentstagaren får göra vad hen vill med arvet, förutom att testamentera bort det.

Angående formuleringen på testamentet är min rekommendation att du för vidare hjälp med att upprätta ett giltigt testamente bokar tid hos en av våra jurister direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning

Hanna MustafaRådgivare