FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/08/2015

Ta tillbaka anmälan samt konsekvenser av kontaktförbud

Jag gjorde en anmälan om misshandel och olaga hot som jag nu ångrar pga jag inte längre orkar spela upp händelsen i mitt huvud när de ringer och vill ha information om saker och ting. Vad kan hända om jag säger att jag ljög?

En annan fråga också, vad händer om jag kontaktar en person som har kontaktförbud mot mig? Dvs jag ansökte om det, det gick igenom, men vad händer om jag kontaktar personen i fråga?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Anmälan

Misshandel och olaga hot ligger under allmänt åtal. Det innebär att åklagare är skyldig att utreda brotten enligt lagen. Du måste inte berätta vad som hänt, det är du som väljer. Om du inte berättar något läggs åtalet förmodligen ned i brist på bevis, det blir alltså inget av det hela. Det är inte brottsligt att ljuga.

Jag vill hur som helst betona att den som begått ett brott bör hållas ansvarig för det. Det finns stöd att få för brottsoffer. Se bland annat Brottsofferjouren, här. Sveriges Domstolar har också en bra hemsida, se här.

Kontaktförbud

Lagen (1988:688) om kontaktförbud gäller. Den som bryter mot ett kontaktförbud döms enligt 24 § i lagen för överträdelse av kontaktförbud till böter eller fängelse i högst ett år. I ringa fall ska inte dömas till ansvar.

Det sagda innebär att inget händer om du ändå tar kontakt med personen, du döms du inte till ansvar eftersom det rör sig om ett lindrigt fall och straffritt fall av brottet. Regeln i sista stycket i 24 § tar sikte på kontakter framstår som klart ursäktliga och är enstaka överträdelser där exempelvis parterna har försonats och båda vill ha förbudet upphävt. En åklagare kan häva kontaktförbudet, se 23 § i lagen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare