Syskons barn har arvsrätt då syskon har avlidit

Jag är sambo utan egna barn. Min äldre bror och våra föräldrar är bortgångna.

Min äldre bror hade/har en son med tre barn och en barnlös dotter som alla lever.

Är min brorson och hans tre barn och min brorsdottern arvsberättigade efter mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förutsätter att du inte har några syskon vid liv. En viktig utgångspunkt är att sambor inte har någon arvsrätt efter varandra (förutom om den efterlevande maken har egendom till en väldigt låg summa).

Som ditt syskon hade din äldre bror ärvt dig om han var vid liv. Eftersom han är avliden träder hans barn i hans ställe. Det innebär att hans två barn kommer att ärva dig ifall de båda är vid liv när du avlider. Ifall hans son hinner avlida innan du gör det kommer sonens tre barn få ärva dig i sin fars ställe. Din brorsons tre barn får då 50 % av arvet och din brorsdotter får 50 %. Ifall din brorsdotter dör innan du gör det men din brorson lever kommer han att få hela arvet. Om varken brorsdottern eller brorsonen lever då du avlider får brorsonens tre barn dela på hela arvet efter dig.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare