Syskonbarns rätt till arv

Hej. Min mor har en bostadsrätt maken är död,

Hon är 85 år, jag har ett syskon om någon av oss avlider före vår mor , och vi både har barn.

Får då den kvarstående arvingen ensam hela

Arvet efter moderns bostadsrätt efter hennes

Bortgång? Eller delas hälften av detta till det avlidna syskonets barn eller fru?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att det inte finns något testamente och att det därför är Ärvdabalkens bestämmelser som gäller.

Utgångspunkten är att i första hand är det den avlidnes bröstarvingar (barn, barnbarn och så vidare) som ärver (se 2 kap. 1 § Ärvdabalken). Om något av den avlidnes barn har dött tidigare (eller avstår från sin rätt att ärva) ärver hans eller hennes barn, vilket kallas för istadarätt och alltså innebär att en person får ärva i sin avlidna förälders ställe . Varje gren får lika stor lott. Som exempel kan ges: En person dör och efterlämnar en son och en avliden dotters två barn (den avlidnes barnbarn.). Arvet uppgår till 100 000 kronor, sonen får 50 000 kronor och den avlidne dotterns barn får 25 000 var.

I ditt fall så innebär det att om du eller ditt syskon dör före din mamma så kommer arvet delas mellan det efterlevande syskonet och den avlidne syskons barn. Den avlidne syskons barn kommer då ha rätt att ärva den andelen som skulle ha tillfallit föräldern. Sen hur stor andel av arvet var och en får beror på. För att det framgår av din fråga att din mor var gift. Och då kan det vara så att bostadsrätten var giftorättsgods eller hennes avlidne makes enskilda egendom. I ett sådan fall så kan din mor ha ärv hennes makes andel av bostadsrätten eller hela bostadsrätten med fri förfoganderätt. Detta då efterlevande make får ärva den avlidnes kvarlåtenskap, det vill säga den avlidnes andel av giftorättsgodset och dennes enskilda egendom, med fri förfoganderätt (se 3 kap. 1–2 § Ärvdabalken)

Med fri förfoganderätt menas att personen får förbruka egendomen eller sälja egendomen som den vill. Dock finns det vissa undantag, man får till exempel inte ge bort en stor del arvet i gåva eller testamentera bort egendomen. Det har att göra med att arvet efter den först avlidne ska fördelas till dennes arvingar efter att den som har ärvt med fri förfoganderätt har avlidit. Det kan då innebära att hennes avlidne makes arvingar kommer ha rätt till en andel av bostadsrätten efter att din mor dör. Detta då om det är så att din mor att din mor har ärvt med fri förfoganderätt så kommer när hon dör all egendom att delas upp mellan den del som utgör arvet efter hennes make och den del som utgör hennes kvarlåtenskap.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare