Syskonbarn kan inte klandra ett testamente

I ett upprättat testamente har testatorn skrivit att "hennes avlidna systerbarn ej skall ärva något efter henne"

Testatorn har ej egna barn utan har förordnat sin brorson och sin avlidne mans syskonbarn.

Har systerbarnen någon möjlighet att ändå få del av arvet?

Jag som frågar är God man för en av systerbarnen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett testamente ses som ett uttryck för testatorns vilja och kan endast klandras på begränsade grunder. En bröstarvinge kan klandra ett testamente om dess innehåll kränker laglotten (ärvdabalken 7 kap. 3 §). Eftersom ett syskonbarn inte är en bröstarvinge kan hon inte klandra testamentet. Testamentet uttrycker klart och tydligt att systerdottern inte ska få ärva något, varför hon inte har någon möjlighet att ta del av arvet.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare