FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/05/2020

Syns fortkörningsböter vid utdrag ur belastningsregistret?

Hej, frågar åt en vän som är stressad över att fortkörningen kan påverka framtida jobbmöjligheter.

Om man åker på böter för fortkörning och erkänt sig för brottet. Betalar boten. Vill söka ett annat jobb och arbetsgivaren begär om ett belastningsregister. Kommer anmärkning vara synlig för arbetsgivaren?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag hänvisa till Lag (1998:620) om belastningsregister, nedan kallad LBR och Förordning (1999:1134) om belastningsregister, nedan kallad BRF.

Finns fortkörningsanmärkningen med i belastningsregistret?

I belastningsregistret registreras alla brott som din vän fällts för, däribland fortkörning med straffet böter (3 § första punkten LBR). Brotten finns dock inte kvar i belastningsregistret, utan de försvinner efter x antal år beroende på vilket brott som har begåtts. Att brotten försvinner ur belastningsregistret kallas gallring. Just fortkörning med böter som påföljd gallras fem år efter den dag som din vän erkände och medgav att betala boten (17 § nionde punkten LBR). Din väns fortkörning kommer alltså försvinna ur belastningsregistret efter fem år.

Kommer fortkörningsanmärkningen vara synlig för arbetsgivaren?

Även om ett begånget brott finns med i belastningsregistret så är det inte alla brott som är synliga för arbetsgivaren då denna begär ut registret. Det finns olika typer av utdrag ur belastningsregistret. Huvudregeln är att det endast är du själv som har rätt att begära ut utdrag ur belastningsregistret (9 § första stycket LBR). Om din vän skulle söka jobb inom t.ex. skola kommer din vän kunna begära ut ett begränsat utdrag ur belastningsregistret för att ge till arbetsgivaren (9 § andra stycket LBR). För sådana utdrag som avses i 9 § andra stycket LBR kommer fortkörningsboten inte synas i registret (22 § BRF). Vissa myndigheter har dock också rätt att begära ut utdrag ur ens belastningsregister. De myndigheter som har rätt att få ut fullständiga uppgifter ur belastningsregistret finns uppräknade i 10-11 § BRF. De myndigheter som har rätt att få ut uppgifter ur belastningsregistret om vissa brott finns uppräknade i 12-17 § BRF. Det vanliga är dock att fortkörning med böter som påföljd inte syns i belastningsregistret då arbetsgivaren begär ut belastningsregistret, men det finns undantag. Eftersom jag inte vet vilken typ av jobb din vän tänker söka är det därför svårt att svara på om arbetsgivaren kommer kunna se fortkörningen eller inte.

Som exempel där fortkörningsboten inte kommer synas i belastningsregistret är då jobb sökes inom t.ex. larminstallationsföretag (21 § första stycket första punkten BRF), skola och andra arbeten som innebär kontakt med barn (22 § första stycket BRF).

Sammanfattning

För de flesta arbeten som kräver utdrag ur belastningsregistret så kommer inte fortkörningsboten att synas, men det är svårt för mig att svara på eftersom jag inte vet vilken typ av jobb din vän planerar att söka. Oavsett så försvinner fortkörningsboten ur belastningsregistret efter fem år och går då inte längre att se.

Hoppas svaret har varit till hjälp och har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss här på Lawline!

Mvh

Sanna WallRådgivare