FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/03/2022

Syns det i belastningsregistret om man kör mot rött?

Körde mot rött för 3 år sedan finns det prick i belastningsregistret

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag kommer här nedan utgå ifrån att du blev tagen för att du körde mot rött.

Frågor rörande belastningsregistret regleras i lag om belastningsregister och enligt 3 § lag om belastningsregister så ska registret innehålla uppgifter om personen som genom beslut, dom, strafföreläggande har ålagts en påföljd. Observera även att ett indraget körkort inte ses som en påföljd av det trafikbrott man har begått, det vill säga att köra mot rött, utan ett indraget körkort är endast en särskild rättsverkan av brott som inte kommer att synas i belastningsregistret (1 kap 8 § BrB).

Så att ett körkort blir indraget kommer det inte synas i belastningsregistret med däremot så kommer den efterföljande boten man har ålagts genom trafiköverträdelser synas i belastningsregistret.

I ditt fall så framgår det inte vilket straff du ålagts på grund av din överträdelse då du körde mot rött.

Att köra mot rött innebär ett brott mot trafikförordningen och den vanliga påföljden för detta är böter. Om du fick en bot så kommer denna att finnas kvar i belastningsregistret i 5 år från dess att domen, beslutet, godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsboten meddelades enligt 17 § p.9 lag om belastningsregister.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare